Autor

Monika Perendyk

Trener, wykładowca, praktyk

W poszukiwaniu agenta 007, czyli kim jest analityk

7 maja 2014 • 10 minut czytania

Wiele firm z branży IT obecnie poszukuje ANALITYKA. Z przerażeniem przeglądając ogłoszenia na to stanowisko zastanawiam się czy kiedykolwiek osoba, która redaguje takie ogłoszenie pofatygowała się aby dowiedzieć się po pierwsze: Jakie cechy powinien posiadać taka osoba? Jaki zakres obowiązków powinna wypełnić na takim stanowisku?

Szukałam porównania stanowiska Analityka do jakiegoś bohatera, aby łatwiej można było przedstawić jego cechy. Najbliżej według mnie Analitykowi jest do AGENTA 007. Dlaczego? W dalszej części postaram się krótko odpowiedzieć na to pytanie.

Analityk powinien:

1. POSIADAĆ ZDOLNOŚĆ ANALITYCZNEGO MYŚLENIA I ŁĄCZENIA FAKTÓW

Ta cecha stanowi warunek konieczny w tym zawodzie. Bez tej umiejętności nawet mimo bardzo dobrego warsztatu nie uda się powiązać ze sobą funkcjonalności a przez to stworzona dokumentacja będzie jedynie zapisem przedstawionych wymagań przez Klienta, które nie zostały odpowiednio zanalizowane.

Jednocześnie brak analitycznego myślenia powoduje, że osoba, która jest Analitykiem w momencie kiedy pojawia się problem, bo np. Klient nie do końca sprecyzował problemu, albo go nawet nie dostrzegł, wówczas osoba taka załamuje ręce zamiast zanalizować problem pod kątem jego zrozumienia.

2.POSIADAĆ ZDOLNOŚĆ ABSTRAKCYJNEGO I PLASTYCZNEGO MYŚLENIA

Ta umiejętność najczęściej się przydaje podczas pracy z Klientem, który wymyśla system, który oprócz parkowania samochodu Klienta robi niemalże wszystko :) Umiejętność plastycznego i abstrakcyjnego myślenia umożliwia nam chociaż częściowe zilustrowanie przedstawianych przez Klienta funkcjonalności w systemie.

3.BYĆ DOCIEKLIWYM

Bardzo ważne jest, aby podczas rozmowy z Klientem dopytywać, zgłębiać temat i zagadnienie, próbować zrozumieć zasadę działania oraz konsekwencje z nich wynikające. Jeśli tego nie zrobimy wówczas zebrane wymagania nie będą uszczegółowione, co wywoła w trakcie etapu implementacji  lawinę błędów, którą będzie ciężko powstrzymać, bądź też wskaże lukę, którą wykorzysta programista do samowolnego zaproponowania rozwiązania i zaimplementownia go bez konsultacji.

4.BYĆ KONSEKWENTNYM, BYĆ OPANOWANYM I NIE DAĆ SIĘ SPROWOKOWAĆ

Analityk przygotowując się do spotkania zazwyczaj dokłada wszelkich starań, aby spotkanie przyniosło jak najwięcej owoców. Aby po spotkaniu mógł spisać wymagania w dokumencie analitycznym. Jednak nie zawsze to wystarcza, aby spotkanie się powiodło. Zdarzają się bowiem sytuacje, kiedy Klient nie rozumie naszego stanowiska- szczególnie często jest to spotykane w sytuacjach, kiedy rozbudowujemy już istniejącą aplikację, bądź też prowadzimy Integracje. Wówczas przykładowo osoba odpowiedzialna za wymagania po stronie Klienta będzie chciała jak najwięcej odpowiedzialności przerzucić na nasze barki, aby później móc powiedzieć:” Ja chciałem inaczej, ale Analityk się uparł przy swoim rozwiązaniu”. Aby uniknąć takich sytuacji należy być opanowanym i nie dać się sprowokować rozmówcy. Owszem czasem wyjdziemy z pogryzionym językiem z takiego spotkania, bo boimy się wybuchnąć na spotkaniu, aby nie zrazić do siebie Klienta. Jednocześnie musimy z uporem maniaka przypominać osobie będącej przedstawicielem Klienta jaki jest zakres obowiązków każdej ze stron i jaki jest zakres odpowiedzialności.

5.BYĆ PRZEWIDUJĄCYM, BYĆ SKONCENTROWANYM, MIEĆ PODZIELNOŚĆ UWAGI

To jedna z najważniejszych cech. Bardzo często Klient nie zdaje sobie sprawy, że niewielka zmiana (według niego) może spowodować lawinę błędów w całej aplikacji. Dlaczego? Otóż Klient nie widzi bebechów naszej aplikacji, a jedynie GUI. Zatem skąd ma wiedzieć, że jeśli powie, że chce aby teraz pole e-mail było pole obowiązkowym, a dotychczas nie było to spowoduje to przykładowo zawieszenie aplikacji. I tutaj stajemy przed niezaprzeczalnym faktem, iż dobry Analityk musi chcąc nie chcąc mieć wykształcenie techniczne ze wskazaniem na kierunek informatyka, bądź pokrewny umożliwiający poznanie różnych zależności czy bazodanowych, czy technologicznych. Czy osoba bez takowego wykształcenia ma szanse być analitykiem? Odpowiem: Tak, ale będzie jej trudniej, bowiem gdyby każdy mógł być przykładowo fizykiem, to po co otwierać studia fizyczne. Bez studiów owszem będziemy znali fizykę w jakimś tam zakresie, ale nie będzie specjalistą.

6.UMIEĆ SŁUCHAĆ, BYĆ KOMUNIKATYWNYM

Chyba większość z Was się z tym zgodzi. Jak bowiem rozmawiać z Klientem, jeśli nie potrafimy być komunikatywni:)  Jeśli chodzi o umiejętność słuchania i znalezienia granicy między mówieniem do Klienta a słuchaniem odpowiedzią niech będą słowa G.K.Chestertone’a : “You have two ears and one mounth.I suggest that you use them in that proportion”

7.WYKORZYSTYWAĆ NIESTANDARDOWE METODY W PODEJŚCIU DO KLIENTA

Wśród wielu technik podejścia do Klienta (temat na osobny post, który ukaże się niebawem) większość z Analityków ma ulubioną technikę. Jednak część z Analityków tworzy własne techniki niestandardowego podejścia do Klienta. Ważne, aby osiągnąć cel, jakim jest zebranie wymagań od Klienta.

8.KRYTYCZNIE PATRZEĆ NA POMYSŁY KLIENTA I PROPONOWANE ROZWIĄZANIA

Tutaj należy rozróżnić podejście : Podchodzę na NIE do wszystkich pomysłów prezentowanych przez Klienta i Staram się znaleźć wzajemne wykluczenia prezentowanych pomysłów. O co tak naprawdę chodzi? Otóż… Kiedy Klient niczym rwąca rzeka porywa nas w świat pełen swoich coraz bardziej rozbudowanych funkcjonalności musimy być czujni, aby później nie okazało się, że podczas etapu zarządzania wymaganiami nagle dostrzeżemy, że te świetne pomysły zaprezentowane przez Klienta wzajemnie się wykluczają :)

9.MIEĆ ŚWIADOMOŚĆ KONSEKWENCJI W PRZYPADKU ŹLE WYKONANEGO ZADANIA

Najważniejsza umiejętność. Nie jest tak, że jako Analityk możesz pisać sobie dokumentacje nie biorąc pod uwagę jak duża odpowiedzialność na Tobie ciąży. Niedokładna dokumentacja powoduje, że efekt końcowy będzie prostopadły do zamierzonego. Nie mając tej świadomości możemy PRODUKOWAĆ dokumentację a nie ją TWORZYĆ. Twórca bowiem dba o jakość swojego produktu i stara się, aby spełniał wszelkie normy i oczekiwania Klienta.

W pewnej Firmie zapomniano o wpisaniu wymagań niefunkcjonalnych (o ważności tych wymagań również osobny artykuł). W trakcie wdrażania okazało się, że zostały zakupione dyski o dużo mniejszej prędkości niż jest przeznaczona dla macierzy dysków.  Analityk musiał ponieść konsekwencje swojego niedopatrzenia co się równało z tym, że po zakupieniu właściwych dysków musiał pokryć różnicę cenową.

10. BYĆ POKORNYM.

Nikt z nas nie jest omnibusem, dlatego ciągle musimy się doszkalać, rozwijać ze względu na to, że technologie i metodyki stosowane w analizie nie są rozdziałem zamkniętym. Jeśli pracujemy z kilkoma analitykami a wśród nich jest któryś posiadający większe doświadczenie czy wiedzę w zakresie analizy to tym lepiej dla nas, bowiem możemy się uczyć właśnie od nich.

 

 

Udostępnij




Aby pogłębić wiedzę po artykule zalecam szkolenie:

Dobre praktyki analizy biznesowej

Zobacz